Vajinal Akıntı

Vajinal akıntı hemen hemen her kadında görülen ve vajina sağlığı için gerekli bir durumdur. Normal vajinal akıntı kokusuz olup şeffaf ya da beyaz renktedir, adet döngüsüne ve salınan hormonlara göre değişir. Akıntı adetten önce koyu kıvamlıyken adetten hemen sonra yumurtlama dönemine yaklaştıkça yumurta akı gibi çekince uzayan kıvamda olur ve yumurtlamanın bir belirtisi olarak bilinir. Vajinanın enfeksiyonlara karşı korumak için normal vajinal flora laktobasil hakimiyetindedir. Bunun dışında bakteroides, peptokoklar, S.epidermidis. peptostreptokoklar, E.coli, korinobakteriler, B ve D gurubu streptokoklar bulunurlar. Candida albicans ise vajina florasında düşük miktarda da olsa bulunabilir.

Anormal vajinal akıntıyı normalinden nasıl ayırt ederiz?

Akıntı sarı, yeşil, gri veya beyaz renkteyse, kaşıntı, koku eşlik ediyorsa yüksek ihtimalle vajinal enfeksiyon oluşmuştur. Nadiren de olsa anormal vajinal akıntının sebebi rahim ağzı kanseri olabiliyor. Bu sebepten ötürü vajinal akıntınızda anormal bir durum farkettiğiniz anda doktorunuza başvurmalısınız.

Vajinal akıntı çeşitleri nelerdir?

Vajinal akıntıları rengine, kıvamına göre sınıflandırılır. Her akıntı anormal bir durumu göstermez ve tedavi gerektirmez. Gereksiz yere kullanılan ilaçlar akıntının daha zor iyileşmesine ve kronikleşmesine sebep olabilir. Bunun için akıntıyı iyi tanımak gerekir.

• Berrak ve Akışkan: Bu akıntı vajinada bulunan bezler tarafından salgılanır ve tamamen normaldir. Vajinanın normal nem dengesini sağlar ve vajinayı travmalara karşı korur.
  • Berrak ve Mukusumsu: Akıntı berrak ama yumurta akı kıvamındaysa yüksek ihtimalle yumurtlama dönemindesiniz. Normal bir vajinal akıntı türüdür.
  • Beyaz Renkli Akıntı: Normal kabul edilen akıntı çeşitlerindendir. Kaşıntı eşlik ediyorsa ve süt kesiği görünümde ise normal değildir bize mantarı düşündürür.
  • Sarı veya Yeşil Akıntı: Akıntının rengi sarı, yeşile döndüyse ve koku eşlik ediyorsa trikomonas adı verilen bir enfeksiyon olabilir. Trikomonas enfeksiyonunda sıklıkla genital bölgenin dış kısmında (vulvada) kaşıntı olur. Trikomonas cinsel yolla bulaşır ve hem kadında hem erkekte enfeksiyon oluşturabilir. Mutlaka eşli tedavi yapılmalıdır.
  • Sarı – Gri renkli Akıntı: Akıntının rengi sarı –gri renkliyse ve özellikle ilişki sonra belirginleşen kötü koku (balık kokusu) mevcutsa bakteriyel vajinoz (Gardnerella vajiniti) enfeksiyonu gelişmiştir. Bu enfeksiyon vajinanın normal florasının bozulmasıyla oluşur ve direkt cinsel yolla bulaştığı düşünülmemektedir. Bakteriyel vajinoz gebelik döneminde erken doğum tehdidi, suların erken gelmesi, doğum sonrası enfeksiyon oluşumu gibi sorunlara yol açma riski olduğu için mutlaka tedavi edilmelidir.
  • Beyaz – Peyinirimsi Akıntı: Candida normal vajina florasında az miktarda bulunur ve herhangi bir sorun yaratmaz. Fakat normal vajinal flora dengesi bozulduğunda Candida hakimiyet kazanır ve süt kesiği kıvamında akıntı, vajina içinde kaşıntı oluşur. Vajinal mantar tedavisinde eş tedavisi yapılmasına gerek yoktur.

vajinal akıntı

Normal vajinal flora dengesini bozabilecek ve vajinal enfeksiyona yol açabilen faktörler nelerdir?

• Antibiyotik kullanımı
  • Doğum kontrol hapları
  • Şeker hastalığı
  • Karbonhidrattan zengin beslenmek
  • Vajinada kullanılan kokulu sabun ve diğer kozmetik ürünler
  • Pamuklu olmayan iç çamaşırları ve dar giysiler
  • Vajinal duş
  • Tuvalet temizliğinin arkadan öne yapılması
  • Uykusuzluk
  • Rahim içi araç kullanımı
  • Rahim ağzı yaraları (servikal erozyon)
  • Servikal polip

Vajinit tedavisi nasıl yapılır?

Vajinal enfeksiyonların tedavisini etkene yönelik yapmak ileride direnç gelişimini önler. Bazı enfeksiyon türlerinde partnerle birlikte tedavi önerilirken bazılarında (mantar gibi) partner tedavisi önerilmemektedir. Tedavide ağızdan ilaç, fitil ya da krem tedavisi veya bunların birleşiminden oluşan yöntemler uygulanmaktadır. Tekrarlayan enfeksiyonların tedavisi ise 6 ay kadar uzun sürebilir.

Vajina sağlığı için genital flora dengesini korumak oldukça önemlidir. Bunun için probiyotiklerden zengin beslenmek veya takviye kullanmak gerekebilir.